2009/10/26

Tårtvirkning

Har tänkt virka ett gäng med tårtor idag, de är så praktiska och söta att ge bort i present när någon fyller år. Nu närmast är det jag själv som blir ett år äldre och jag funderar smått på om jag ska virka mig en egen tårta super-deluxe!

Köpte ju mer garn förra veckan i fler färger så det visar sig vad det blir för smak på godsakerna!

Jag kommer inom snar framtid lägga upp mina egna tårtmönster, måste krafsa ner de på papper först. Men är man van virkare är det lätt som en plätt att göra en utan mönster. Man virkar bara som en halv boll och sen spetskant i ymb (yttre maskbåge). Sedan virkar man en rund platta som man sedan fäster som botten på tårtan.
Det som kan vara lite krångligt är rosen, min första ros gjorde jag med Mia Bengtssons rosmönster från "Virka Amigurumi"* som bas.

Det kan vara smart att klippa till en cirkel i kartong till botten på tårtan men jag brukar skippa det för det kan hända att man vill/måste tvätta tårtan!

Hm, det där blev ju typ ett riktigt mönster. Hoppas ni klarar er med det så länge!

*"Virka Amigurumi" av Mia Bengtsson är en bra bok med mönster för både nybörjare och virkveteraner. Jag lånade den på biblioteket!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar