2013/03/03

Hej Helsinki!


Nu var det längesen det bloggades igen. Jag har varit ute och flängt en hel del, känner mig lite rastlös och hittar ingen riktig ro i själen för tillfället. Jag började med nästan en hel vecka hemma i Dalarna som bjöd på skidåkning, födelsedagskalas och finväder. Sen blev det ett par dagar i skolan med föreläsningar om barnavårdsutredningar och på torsdagen ringde klockan 04.45 för en tur till Helsingfors med syrran. Jag har varit i Finland en gång tidigare men då var jag så liten och har inte många minnen utav det. Nu drog det i resnerven och vi valde Helsingfors med mat, shopping och ett besök på Designmuseet. Det var ett par härliga dagar och nästa gång tänker jag stanna längre eftersom vi inte hann så mycket på sju timmar i land. Nästa gång ska jag utforska den fina Uspenskijkatedralen mer och dricka champagne på någon av stadens alla skumpa-barer. Det fanns nästan lika många såna som vanliga kafeér!

Förresten tycker jag att alla som gillar ekologiskt och närproducerat ska besöka någon av alla matmarknader och saluhallar som Helsingfors har att erbjuda. Jag drack supergod blåbärsdricka från Lapin Maria och ångrar att jag inte köpte med ett par flaskor hem!

Jag kan också tipsa om Lotus Café på tågstationen i Gävle där jag tillbringade tre timmar i väntan på bussen till färjan. Jag shoppade mer där än på tax freen och var fullkomligt till mig av alla fräscha nyttigheter där. Mycket Reneé Voltaire-produkter följde med hem som jag ska njuta av ikväll!

Ciao!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar