2012/02/05

Alla är lika mycket värda!

Den här lilla krabaten var med på fredagens förfest. Jag har aldrig träffat någon som har grodor hemma och det var onekligen kvällens mest intressanta fenomen. Jag var som fastklistrad vid akvarierutan.

Det var tyvärr så himla kallt ute igår så jag fotade inte. Därför får lilla grodan stå för gårdagens bild också. Jag var iallafall på Ingen Människa är Illegals filmvisning på Regina. Det var en gripande dokumentär om gömda flyktingar och migrationsverkets arbete. Fast man kanske kan kalla arbetet för ovilja och brist på engagemang att hjälpa människor i nöd istället. Det var åtminstone så Migrationsverket framställdes i dokumentären. Verkligheten som speglades i filmen gjorde mig ledsen, det är inte klokt hur situationen för flyktingar i Sverige kan se ut. Det bästa med bion var diskussionen efteråt där flera personer steg fram och berättade om deras asylprocess och att den äntligen gått igenom och den lättnad de känner nu. Det gjorde att flera med mig började gråta. En tjej hade varit gömd i många år i Sverige för att undvika sin hemska mamma och hon kan inte varit mycket äldre än jag. Jag behöver väl knappast säga att jag anmält intresse till att hjälpa organisationen här i Östersund så gott jag kan?

Alla människor är ju lika mycket värda, och alla har rätt till trygghet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar